Dalam kehidupan kita, kita akan berkomunikasi. Komunikasi adalah interaksi antara satu entiti kepada entiti yang lain. Ia boleh diterjemah dalam pelbagai bentuk; percakapan, mimik muka, gerak tubuh, SMS, media sosial, whatsapp dan sebagainya.
Dalam mengurus organisasi, perkara yang paling utama ialah komunikasi yang berkesan. Gagal membuat komunikasi secara berkesan akan membuatkan organisasi itu gagal dan tidak dapat mencapai objektif.
Semakin kuat interaksi kita dengan entiti lain (manusia, haiwan, jin, hantu, setan, Tuhan dsb), semakin kaya gelagat hubungan tersebut.
Jika kita diam dan tidak suka berkomunikasi, hidup kita akan menjadi bosan. Hiduplah dalam dunia sendiri. Macam orang sekeliling tak wujud.
Kesimpulannya, kita kena pastikan komunikasi kita berkesan. Jangan buat kesilapan dalam berkomunikasi sehingga membuat orang "miscommunicate".
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Rant on Agamawan dan Umat Islam di Malaysia
Aku berbangga dengan agama aku (Islam) sebab inilah satu-satunya agama yang mempunyai sumber autentik yang sangat tinggi martabatnya kalau ...
-
Selepas mendapat keputusan SPM yang cemerlang, saya telah membuat beberapa permohonan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih ti...
-
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) merupakan satu kerjaya yang menjadi idaman ramai rakyat M...
-
Saya merupakan bekas pelajar MRSM Pontian (kini dikenali sebagai MRSM Tun Dr Ismail). Saya mula berdaftar di MRSM Pontian pada Februari 2012...
Setuju .namun ada kalanya kita perlu melakukan komunikasi yang tertangguh. Kita tangguh hingga masa yang paling sesuai.
ReplyDelete